Op mijn zestiende liep ik stage bij vanHaren. Een manager zei me: ik zie wel wat in jou. Hij vroeg of ik het opleidingsprogramma wilde volgen. Omdat ik nogal een doorzetter ben, sprak me dat wel aan. Zeker omdat er een mooie belofte aan vasthing: een vast contract bij vanHaren en na vijf jaar een filiaal. Wie wil dat nu niet? Uiteindelijk kreeg ik op mijn drieëntwintigste effectief een ‘eigen’ vanHaren-winkel. Dat had ik bij de start van mijn stage nooit gedacht.
vanHaren staat nooit stil
Als stagiaire bij vanHaren focus je uitsluitend op de klant. Je werk bestaat uit de 4 B’s: begroeten, bedienen, bijverkopen (zoals een spray) en bedanken. Geen B van betalen? Klopt, tijdens je stage mag je de kassa niet doen. Die taak komt er pas bij als je hulpverkoper wordt.
In de winkel is elke dag anders. Je ontmoet klanten, werkt met verschillende collega’s, volgt nieuwe logistieke processen en streeft naar hogere verkoopdoelstellingen. Want vanHaren staat nooit stil. Ik ben er trots op dat ons bedrijf het zo goed doet. Wist je dat wij nog elk jaar groeien en in Nederland de nummer één zijn van de schoen¬winkels? Ons geheim: samenwerken. Iedereen wordt bij alles betrokken, onder meer via een handige app. Daar kun je je mening geven over een nieuw model, ideeën delen en collega’s bellen.
Veel vaardigheden opdoen
Je hoeft echt geen schoenenfetisj te hebben om hier te solliciteren. In mijn winkel werken twee collega’s die nog een opleiding volgen – de ene dierenverzorging, de ander lager onderwijs. Zij leren hier veel bij: samenwerken, klantgericht zijn, doelstellingen halen. Allemaal vaardigheden waarmee je later ook kunt uitpakken bij andere werkgevers.
Dit vak biedt prachtige kansen. En weet je? Ik denk dat bijna alle collega’s met plezier komen werken. Want het is hier nu eenmaal tof: er valt altijd wat te beleven en je kunt blijven doorgroeien.